Znaczenie twórczości artystycznej w życiu dziecka


„Jeśli program nauczania nie uwzględnia kultury, jest jak choroba, która niesie z sobą śmiertelne zagrożenie dla życia opartego na rozumie i wiedzy” – w ten sposób kończy swoją wypowiedź Colwyn Trevarthen, były wykładowca psychologii rozwojowej i psychobiologii na Uniwersytecie w Edynburgu. Dlaczego używa tak dosadnych słów? – ponieważ u początków każdej techniki, czy zaawansowanej wiedzy leży twórcza myśl, a co za tym idzie jej zastosowanie. Stanowią one wartość samą w sobie.
Przejawy inwencji artystycznej możemy zauważyć już u niemowląt, które wykorzystując mimikę, głos, gesty porozumiewają się z rodzicami, a Ci z kolei odpowiadają im w równie lub bardziej teatralny sposób. Dzieje się tak, ponieważ nasze mózgi są stworzone do twórczości. Jednak to, czy dziecko będzie kreatywne i twórcze zależy od jego emocji i motywacji. Dlatego bardzo ważne jest, by w pierwszych latach życia doświadczyło troskliwej opieki i wsparcia we współtworzeniu ze strony najbliższych – przecież twórczość, nawet ta najprostsza nadaje życiu sens.

 Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z artykułem C. Trevarthen, Znaczenie twórczości artystycznej w życiu dziecka (Dzieci w Europie, nr 14)

Dlaczego uczenie małych dzieci czytania jest dobrym pomysłem?

Dla niektórych rodziców koncepcja uczenia maluszków czytania wydaje się nie do przyjęcia. Większość z nich sądzi, że takie działanie zmierza do odbierania najmłodszym dzieciństwa.


Chyba są jednak ważne argumenty przemawiające na rzecz podjęcia tego wysiłku. Korzyści jakie przynosi nauka małych dzieci czytania wykracza daleko poza zdobycie samej umiejętności.

Z pewnością nikt nie wyjaśni tego lepiej niż prof. Glenn Doman - twórca naukowej metody nauczania dzieci czytania, założyciel Institutes for the Achievement of Human Potential z siedzibą w USA, niekwestionowany autorytet tej dziedzinie.

Polecamy jego krótką wypowiedź w tym temacie, a także wszystkie inne.

Żywienie a inteligencja

Czy odżywianie może mieć wpływ na poziom inteligencji?

Wyniki badań wyraźnie to potwierdzają. Wyniki badań opublikowane w Journal of Epidemiology and Community Health pokazują wyraźną korelację pomiędzy zdrową dietą a poziomem inteligencji u dzieci. Dieta bogata w żywność wysoko-przetworzoną, bogatą w tłuszcze trans obniża tempo wzrostu poziomu IQ.

Jest to jeden z powodów, dla których w BIA Kids przykłada się dużą wagę do posiłków serwowanych podopiecznym.


Źródło: Inteligencja zależy od żywienia, wp.pl

Jesteśmy noszeniakami

Okres życia człowieka do 3 roku, w dużym stopniu determinuje późniejsze etapy rozwoju, zarówno na poziomie intelektualnym, jak i społecznym, emocjonalnym. Kluczowe jest tu okazywanie dziecku na różne sposoby bliskości i zaspokajanie jego potrzeb, by czuło się bezpieczne. Dr Evelin Kirkilionis dowodzi, że „genetycznie rzecz biorąc, ludzkie dziecko należy do noszeniaków”. Błędne jest stwierdzenie, że noszenie niemowlaka, reagowanie gdy płacze, prowadzi do rozpieszczenia dziecka. To właśnie dotyk sprzyja wytwarzaniu się połączeń między neuronami, a więc jest istotny w rozwoju inteligencji.

Małe dziecko, jako istota społeczna jest w stanie nawiązać kilka bliskich więzi i nieco więcej powierzchownych. Dobrze gdy ma warunki, by budować pozytywne, bliskie relacje. Możliwość taką, daje między innymi żłobek, czy przedszkole, w którym jeden opiekun przypada na 4-6 dzieci, a grupa jest różnowiekowa. W takich warunkach dziecko może zbudować bliską więź z opiekunem.

Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z artykułem.

Rola muzyki


Czy obcowanie z muzyką dostarcza nam tylko przyjemności, czy może pełni w naszym życiu jeszcze inne funkcje? Badacze są zdania, że gdyby muzyka nie była nam potrzebna, nie towarzyszyłaby ludzkości od wieków. Warto więc wiedzieć, dlaczego tak się dzieje i jak możemy tą wiedzę wykorzystać. Wrażliwość słuchowa rozwija się już w łonie matki – dziecko słyszy bicie serca, rytm oddechu, szum krwi, dźwięki dobiegające z zewnątrz. Więcej dzieci niż sądzimy rodzi się ze słuchem absolutnym. Jednak kiedy nie jest on wykorzystywany – zanika i dlatego jest częściej spotykany w społeczeństwach, które posługują się językami tonalnymi niż w Europie.
Badacze stwierdzili także, że słuchanie odpowiednio dobranej muzyki pomaga skoncentrować się na danym działaniu. Natomiast najbardziej miarodajne wyniki w rozwoju daje nauka muzyki (np. na jakimś instrumencie). Polepsza ona współpracę między obiema półkulami, a także wpływa korzystnie na małą motorykę i rozwój mowy.
   
Źródło: Kochanie grają naszą piosenkę, Sztuka Życia, grudzień 2011, s. 37

 

Prawda od małego

Wyniki badań przeprowadzone przez naukowców z montrealskiego Uniwersytetu Concordia potwierdzają, iż nawet najmłodsze dzieci są w stanie odróżnić prawdę od fałszu. Badania przeprowadzone na 60 niemowlętach w wieku 13 - 16 miesięcy wskazują na to, iż dzieci chętnie naśladują opiekunów, do których mają zaufanie. Z kolei osoby, które wprowadziły je w błąd lub wobec których czują obawę, nie są przez dzieci naśladowane. Wyniki tych badań publikuje czasopismo "Infant Behaviour and Development".
Mając na uwadze wyniki tych badań oraz obserwacje rozwoju niemowląt i dzieci bardzo istotne jest, aby opiekunowie budowali silne relacje z dziećmi w oparciu o zaufanie i prawdomówność.

Źródło: Rzeczpospolita, 15.12.2011, A17

Matematyka uczy nas poznawania świata

Czy matematyka jest królową nauk? Odpowiedź na to pytanie uzależniona jest od odpowiadającego. Większość humanistów odpowie na nie negatywnie. Czy słusznie? W "Klubie Trójki" na antenie radiowej prof. Łukasz Turski przekonywał, że matematyka nie tylko jest królową nauk, ale w zasadzie stanowi "podstawę racjonalnego spoglądania na otaczającą nas rzeczywistość". Kłopot w tym, że ta fascynująca dziedzina wiedzy ma fatalny wizerunek. Wiąże się to ze słabym poziomem jej nauczania oraz koncentracją systemów edukacyjnych na przedmiotach, a nie na człowieku.


Zdaniem twórców British International Academy Kids profesor Turski trafia w sedno. Mając na uwadze ten błąd systemowy w ramach naszych jednostek edukacyjnych realizujemy inne podejście - to dziecko jest w centrum zainteresowania, a przedmioty humanistyczne równomiernie przeplatają się z naukami ścisłymi.

Serdecznie zachęcamy do wysłuchania wspomnianej audycji radiowej.

Sztuka edukacji

Sztuka edukacji

Na ogół nie zauważa się związku pomiędzy rozwojem zdolności artystycznych a wzrostem potencjału umysłowego w zakresie nauk ścisłych. Tego rodzaju korelacja nie wydaje się oczywista. Jednak najnowsze badania wskazują, że tak faktycznie się dzieje.
Zamieszczony w grudniowym wydaniu Focus'a artykuł przygotowany przez Katarzynę Sroczyńską odwołuje się do rezultatów prac kilku naukowców, którzy dowodzą powiązania pomiędzy poświęcaniem czasu sztuce, a rozwojem umiejętności z zakresu nauk ścisłych. Choć samo obcowanie ze sztuką odnosi pozytywny skutek, to dużo lepsze efekty daje uprawianie jej samemu - malowanie, granie i komponowanie czy występowanie na scenie. Cytowany w artykule M. Gazzaniga (profesor psychologii z University of California) wskazuje, iż uprawianie sztuki angażuje do pracy całą maszynerię poznawczą człowieka.
W tekście powołano się także na przykład Alberta Eisteina, który grał na skrzypcach i fortepianie. W swoich wspomnieniach jego Żona wyznała, iż "muzyka pomaga mu, gdy rozmyśla o swoich teoriach".

Twórcy metody MyVinci także oparli swój program edukacyjnych na wynikach takich badań. Będąc w pełni przekonani o ważnej roli sztuki w procesie kształcenia i kształtowania człowieka wpletli bardzo dużo jej elementów do programu nauczania - w zakresie obserwacji jak i czynnego udziału.

Źródło: Sztuka Edukacji, Focus, 12/195 - grudzień 2011, s. 58

Uczeń wciskany w schematy

Jak podaje Rzeczpospolita (A3, 20.10.2011) z opublikowanego niedawno ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów wynika, że już od najmłodszych klas dzieci nie są motywowane do samodzielnego poszukiwania rozwiązań stawianych przed nimi zadań. Oznacza to, że uczniowie dobrze radzą sobie ze schematycznymi zadaniami ćwiczonymi wcześniej podczas lekcji, ale są bezradni w nowych sytuacjach, nie potrafią stosować zdobytej wiedzy w praktyce - dzieje się tak w zakresie zadań językowych jak i matematycznych. Zdaniem prof. Małgorzaty Żytko z zespołu prowadzącego badanie szkoła nie uczy samodzielności myślenia.
W rozmowie z Rzeczpospolitą prof. Łukasz Turski z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN wskazał, iż "trzeba uczyć dzieci, a nie przedmiotu".

Twórcy programy MyVINCI, a także założyciele British International Academy Kids dostrzegają to samo wyzwanie we współczesnej edukacji. Proponowany przez nich program nauczania koncentruje się w zasadzie na takim właśnie podejściu - skupia się na uczniu oraz wykształceniu w nim ciekawości i wysokiego poziomu inteligencji, zdobywanie samej wiedzy staje się wówczas niejako produktem ubocznym tworzenia mądrego i wszechstronnego człowieka.


Źródło: Uczeń wciskany w schematy, Rzeczpospolita, 20.10.2011

3 programy oraz opłaty

W dziale Opłaty prezentujemy dostępne programy nauczania dla naszych dzieci wraz z obowiązującym w roku szkolnym 2011/2012 opłatami. W aktualnej ofercie znajdują się 3 programy. MyVinci Platinum Extended, który zawiera najszerszą ofertę edukacyjną, MyVinci Platinum będący w naszej opinii optymalnym programem nauczania oraz MyVinci Basic, który jest wersją najuboższą.
Zachęcamy do zapoznania się tymi informacjami przed kontaktem z nami w związku z umówieniem spotkania.
Gdyby potrzebowali Państwo jakichkolwiek wyjaśnień nasz personel jest do Państwa usług.

Szkolenie wychowawców

W poprzedni weekend zakończyło się tygodniowe szkolenie personelu, który będzie opiekować się naszymi dziećmi realizując z nimi program MyVinci 2010. Wszyscy kandydaci na wychowawców pracujący zgodnie z programem MyVinci są zobowiązani do ciągłego kształcenia w tym zakresie. Wstępne szkolenia wymagane do rozpoczęcia pracy z dziećmi są pierwszym etapem kariery nauczycielskiej w ramach systemu edukacyjnego oferowanego przez Global Advanced Research Centre, a także stanowią podstawowe wymaganie w zakresie akredytacji jednostki edukacyjnej przez GARC.
Dzięki uzyskaniu odpowiednich kwalifikacji nasi wychowawcy będą w stanie odpowiedzialnie i prawidłowo implementować program rozwoju naszych dzieci z zastosowaniem nowatorskiej metodologii oraz rewolucyjnego programu MyVinci.

Którędy do sukcesu?

Zarówno badania socjologiczne jak i codzienna obserwacja wykazują, że coraz więcej rodziców na całym świecie jest zaniepokojonych faktycznym poziomem edukacji i sposobem przygotowania do życia, które jest udziałem ich dzieci. Panuje gorączkowe poszukiwanie dobrych szkół, przy czym mało kto potrafi zdefiniować jaka szkoła jest dobra, moda na rozwijanie dzieci przez dodatkowe zajęcia. Niemniej wspólne większości rodziców dzieci dorastających i dorosłych jest poczucie porażki i zawodu które dotyka ich w przedsiębranych działaniach na rzecz edukacji swoich pociech.

Powstała nawet tak dramatyczna odpowiedź na sytuację jak tygrysie matki (tiger mothers). Ruch zapoczątkowany przez Amy Chua, profesora prawa na Uniwersytecie w Yale. Jego założeniem jest doprowadzenie dzieci do sukcesu przez drakońskie metody zmuszania ich, od wieku przedszkolnego, do wysiłku, przez nieakceptowanie ich własnych zainteresowań oraz autorytarne zarządzanie ich czasem. Metoda ta naturalnie wzbudziła ogromny ferment w Stanach Zjednoczonych, niemniej z nową siłą postawiła pytanie: jak wychowywać dzieci, aby osiągnęły sukces?

Twórcy Global Advanced Research Centre postawili sobie to pytanie już dawno i dzięki zastosowaniu najnowszych zdobyczy intelektualnych umieszczonych w kontekście tradycji europejskiej zdołali na nie pozytywnie odpowiedzieć. Tą odpowiedzią jest program MyVinci pozwalający na wykorzystanie naturalnego potencjału dzieci. Stosując stymulację poprzez przyjemność z zaspokajania wrodzonej ciekawości, rozwija młodego człowieka zdumiewająco szybko i efektywnie, posługując się jego pasją poznawczą, a nie tłumiąc ją i nie stosując drastycznych środków przymusu.

MyVinci Preschool Biały Kamień:

Osiedle Eko Park, ul. Biały Kamień 7, 02 - 593 Warszawa, Polska
j.dycha@myvinci.edu.pl
(+48) 786-890-047

MyVinci School & Preschool Czerska:

ul. Czerska 14, 00 - 732 Warszawa
sekretariat@myvinci.edu.pl
(+48) 533-334-541

Jesteśmy niepubliczną placówką wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Biura Edukacji m.st. Warszawy pod numerem 117/PPN oraz 177/PPN.