Ciekawość poznawcza i jej rola w procesie uczenia się od lat jest tematem dyskusji wśród dydaktyków. Czy każde dziecko ma ją w sobie? Czy jest ważna? Czy obecny system edukacyjny stymuluje ciekawość wśród uczniów? Jak motywować dzieci do nauki? Są to bardzo ważne pytania, które zadają sobie zarówno nauczyciele, jak i rodzice.
Jak się okazuje, nie są to pytania stawiane jedynie współcześnie! Zachęcamy do lektury artykułu, który można znaleźć tutaj, a także do śledzenia niezwykle ciekawej dyskusji!
Jak można przeczytać w wielu naukowych publikacjach, wczesna nauka języków obcych ma same zalety! Badania wykazują, że mózgi dzieci od wczesnego dzieciństwa nauczane języków obcych mają znacznie większe zagęszczenie neuronów w obszarach mózgu odpowiedzialnych za wyobraźnię i kojarzenie, a także za szybkie reagowanie z sytuacjach, gdy konieczny jest wybór pomiędzy sprzecznymi informacjami. Nie ulega też wątpliwości, że osobom, które znają już jeden język obcy znacznie łatwiej jest przyswoić kolejny.
Ponadto dzieci w wieku przedszkolnym znacznie lepiej przyswajają sobie brzmienie obcego akcentu, przez co ich późniejsza wymowa podczas używania języka obcego jest znacznie lepsza niż w przypadku dzieci, które zaczęły się uczyć dopiero w wieku szkolnym. Co ciekawe, podważone zostało również powszechne przekonanie, że dzieci z rodzin dwujęzycznych zaczynają mówić później, niż ich jednojęzyczni rówieśnicy...
Ale najciekawszą informacją jest fakt, że nauka języków obcych jest inwestycją w... nasze zdrowie! Osoby wielojęzyczne znacznie później i rzadziej zapadają na choroby związane z utratą pamięci, takie jak demencja czy choroba Alzheimera.
Proszę Państwa, uczmy się!
Zachęcamy do lektury całego artykułu tutaj.
Gdzie znajduje się umysł?
To pytanie męczyło najtęższe mózgi przez tysiące lat. Badania wskazały trzy regiony jako kluczowe dla ludzkiej świadomości: wyspa, przedni zakręt obręczy i przyśrodkowa kora przedczołowa. Jednak ostatnie postępy w technice neuroobrazowania pozwoliły na dokładniejsze zbadanie tego problemu. Okazało się, że świadomość i inne funkcje na wysokim poziomie poznawczym prawdopodobnie nie łączą się w prosty sposób z mózgiem. "One zawierają wiele warstw abstrakcji i te mechanizmy nie mogą być wytłumaczone przez standardową, funkcjonalną neuroanatomię", mówi David Rudrauf z Uniwersytetu Iowa. Jednak Bud Craig wciąż popiera teorię, że właśnie te trzy regiony odgrywają najważniejszą rolę w tworzeniu naszej świadomości.
Jak pokazują wyniki badań amerykańskich naukowców, korzyści jest bardzo wiele. Umysły wielojęzycznych dzieci są bardziej kreatywne, giętkie, szybciej przyswajają informacje... Mało tego, rosną także możliwości wykorzystywania posiadanych zasobów informacyjnych, a co za tym idzie szybsze poznawanie świata i odnajdywanie analogii między zjawiskami. Czy zatem warto uczyć języków obcych już niemowlęta? Warto!
Oprócz zapewnienia dziecku zajęć z języka obcego warto kontynuować taką naukę w domu. Jak? Jest wiele metod, które można stosować zależnie od wieku dziecka. Nawet rodzice, którzy nie znają języków obcych mogą pomagać swoim pociechom w nauce.
Wiele z nich opisanych jest w tym artykule. Gorąco zachęcamy do lektury i do wspólnej nauki!
Dwujęzyczność to nie tylko możliwość komunikowania się w dwóch językach, to również sposób na rozwijanie zdolności zapamiętywania, percepcji i kreatywności. O tym, że dwujęzyczność wspomaga rozwój mózgu, przekonuje Catherine de Lange, autorka artykułu "My two minds", która sama wychowała się w dwujęzycznej angielsko-francuskiej rodzinie.
Autorka przytacza liczne przykłady w jaki sposób dwujęzyczności wpływa na człowieka. Wychowanie w dwujęzycznej rodzinie wspomaga późniejsze kształcenie w szkole – uczniowie popełniają mniej błędów gramatycznych łatwiej się koncentrują i szybciej opanowują nowe języki. Dwujęzyczność również ma wpływ na zdrowie - u osób wychowanych w bilingwistycznych rodzinach a mających skłonności do zachorowania na Alzheimera, choroba ta zaczyna postępować o 5 lat później, niż u osób wychowanych w monolingwistycznych rodzinach. Oprócz zdrowotnych i ogólnorozwojowych korzyści dwujęzyczność również wpływa na zachowanie człowieka – osoby "dwujęzyczne" są bardziej otwarte na świat, postępują altruistycznie i myślą o sobie przede wszystkim przez pryzmat współpracy z otoczeniem.
Przytaczając liczne przykłady poparte badaniami Catherine de Lange udowadnia, że już od wczesnego dzieciństwa warto uczyć dzieci języków aby wspomóc ich rozwój i zapewnić lepszą przyszłość.
Osiedle Eko Park, ul. Biały Kamień 7, 02 - 593 Warszawa, Polska
j.dycha@myvinci.edu.pl
(+48) 786-890-047
ul. Czerska 14, 00 - 732 Warszawa
sekretariat@myvinci.edu.pl
(+48) 533-334-541
Jesteśmy niepubliczną placówką wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Biura Edukacji m.st. Warszawy pod numerem 117/PPN oraz 177/PPN.