We współczesnym, globalnym i ciągle zmieniającym się świecie znajomość języków obcych staje się narzędziem niezbędnym. Wielu rodziców, pragnących zapewnić swoim dzieciom jak najlepszą przyszłość chce, aby oprócz ojczystego, posługiwały się biegle także innymi językami.
Pojawiają się jednak pełne niepokoju pytania kiedy i jak uczyć języków tzw. obcych. Słychać też głosy popularne, a nawet „eksperckie”, że wielojęzyczność może opóźniać rozwój dzieci, że jest zbyt dużym obciążeniem, lub że uniemożliwia perfekcyjne opanowanie języka ojczystego. Czy takie obawy są uzasadnione? Oddajmy głos naukowcom, a także rodzicom z osobistymi doświadczeniami.
Naukowcy o wielojęzyczności.
Prof. Ellen Bialystok z York University w Toronto nie tylko potwierdza zdolność dzieci do opanowania biegle kilku języków, ale stwierdza na podstawie swoich badań, że wielojęzyczność jest jedynym w swoim rodzaju stymulującym ćwiczeniem umysłowym, które wzmacnia umysł i poprawia jego pracę1. Suzanne Flynn z Massachusetts Institute of Technology oraz psycholingwiści z Uniwersytetu Harvarda wykazali, że wszystkie, nie tylko szczególnie utalentowane dzieci, mają niemal nieograniczoną zdolność do opanowania języków obcych (nawet kilkudziesięciu), bez szkody dla języka ojczystego2. Wyniki tych badań popiera też Deborah D.K.Ruuskanen, profesor lingwistyki na Uniwersytecie Vaasa w Finlandii i matka trojga wielojęzycznych dzieci3. Brytyjscy naukowcy dodają, że wielojęzyczność dzieci w znacznym stopniu rozwija ich zdolności abstrakcyjnego myślenia4.
Unia Europejska o wielojęzyczności.
W 2005 roku UE opracowała komunikat przedstawiający strategię która ma na celu spopularyzowanie wielojęzyczności w społeczeństwie europejskim oraz promowanie w nim różnorodności językowej tak, aby zapewnić niezbędne warunki dla zdrowej, wielojęzycznej gospodarki – niezbędnego warunku przyszłego rozwoju naszego kontynentu5.
Rodzice o wielojęzyczności.
Warto też zapoznać się z doświadczeniami rodzin, które wychowały i wychowują wielojęzyczne dzieci. Doświadczają one, że jest to nie tylko możliwe, ale też łatwe i stymulujące. Deanna Lyles i Inigo Gil są nieodmiennie zafascynowani obserwacją niezwykłej zdolności mózgu młodego człowieka do jednoczesnego przyswajania kilku języków obcych6. Inni rodzice dają wiele praktycznych rad, jak wychowywać wielojęzyczne dzieci7. Wspólnym wnioskiem rodziców, mocno popieranym przez specjalistów z amerykańskich uniwersytetów, jest „aby czynić to naturalnie, dbając o to, aby nauczanie języka było naturalnym składnikiem życia i przynosiło dziecku radość”8.
Dziecko rodzi się obywatelem świata. To nie jest slogan – to rzeczywistość. Naturalnie więc mówi wieloma językami.
- http://www.nytimes.com/2011/05/31/science/31conversation.html?_r=1
- http://www.wprost.pl/ar/72694/Niemi-poligloci/?I=1157
- http://linguistlist.org/ask-ling/biling.cfm#first
- http://www.pinezka.pl/byl-sobie-czlowiek-arch/2624-wielojezycznosc-fakty-i-mity
- http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/lifelong_learning/c11084_pl.htm
- http://www.bilingualreaders.com/your-baby-is-a-language-learning-machine/
- http://www.familienhandbuch.de/cms/Zweisprachigkeit_Elternbrief-polnisch.pdf