Inteligencja a budowa mózgu

Według najnowszych wyników badań prowadzonych przez Washington University w St. Louis pewien wpływ na inteligencję człowieka ma rozmiar i budowa jego mózgu! Wpływ ten może sięgać nawet kilkunastu procent.

Badania wykazały, że osoby, których mózg jest większy i zawiera więcej połączeń pomiędzy korą przedczołową a resztą mózgu wykazują wyższe zdolności poznawcze i kojarzenia. Wiedza ta pomoże nie tylko w lepszym zrozumieniu funkcjonowania takich pojęć jak inteligencja czy kojarzenie, ale także w leczeniu wielu schorzeń, jak np. schizofrenia.


Zachęcamy do lektury artykułu: http://www.rp.pl/artykul/921556.html

Jak ważne jest zaspokajanie potrzeb dziecka?

Zaspokajanie potrzeb jest niezbędne do życia. Nie chodzi tu tylko o potrzeby fizjologiczne, ale także o szereg innych: wolności, tożsamości, bliskości, miłości… można by je długo wyliczać. O tym jakie skutki w życiu dziecka może spowodować nie zaspokajanie potrzeb dziecka pisze Marta Bielewicz, opierając swoje wnioski o książkę Margot Sunderland „Mądrzy rodzice”. Zachęcamy do lektury książki i artykułu:

http://dziecisawazne.pl/jak-wazne-jest-zaspokajanie-potrzeb-dziecka/

Jak chwalić, kiedy chwalić, za co?

Któż nie lubi być chwalony? Konkretna pochwała jest przyjemna dla niejednego dorosłego, tym bardziej więc dla dziecka. Mądre chwalenie spełnia ważną rolę w kształtowaniu osobowości młodego człowieka. Wzmacnia pożądane zachowania, przez co wytycza drogę, jaką chcemy by podążało dziecko. Powoduje także wzrost pewności siebie, a co za tym idzie większą swobodę w odkrywaniu świata i  otwartość na ludzi. 

Więcej informacji pod adresem:

http://dzielnicarodzica.pl/42067/24/artykuly/niemowlak/wychowanie/Chwalic_chwalic_chwalic?cid=1862450

Jak wspierać rozwój umiejętności opowiadania u dzieci?


Tworzenie przez dzieci opowiadań to ważna potrzeba i umiejętność, która pojawia się wcześnie w rozwoju. Już niemowlę próbuje się porozumieć z otoczeniem, „opowiedzieć” mu swoich potrzebach. Z początku za pomocą gestów, płaczu czy śmiechu. Później dołącza pojedyncze słowa, dalej zdania, a wszystko to za pomocą naśladownictwa. W pierwszym momencie maluch naśladuje głównie rodzinę najbliższych, później ten krąg rozszerza się do nauczycieli, rówieśników.

W jaki sposób zachęcać dziecko do wypowiedzi, by jednocześnie nie zabić w nim naturalnej spontaniczności? Jakie są etapy rozwoju umiejętności opowiadania? – odpowiedzi na te pytania można odnaleźć w  artykule Ani Czajkowskiej.

 

Zachęcamy do zapoznania się z artykułem:

http://dziecisawazne.pl/dziecieca-opowiesc-o-swiecie-rozwoj-umiejetnosci-opowiadania-i-opisywania/

Polski ojciec wraca do domu

Państwo polskie coraz bardziej sprzyja ojcom, wychodząc naprzeciw zmianom, jakie zachodzą w polskich rodzinach. Społeczne znaczenie roli matki i ojca nie jest już tak ściśle określone jak kiedyś i zmierza ku równouprawnieniu.

28 czerwca br. w „Rzeczpospolitej” ukazał się bardzo optymistyczny artykuł na ten temat. Dane statystyczne w nim zawarte, potwierdzają, że z roku na rok wzrasta liczba ojców korzystających z urlopów ojcowskich. Coraz więcej jest również mężczyzn biorących zwolnienia na dzieci. Ponadto urlop ojcowski od początku bieżącego roku został wydłużony z jednego tygodnia do dwóch. Korzyści z takiej sytuacji płyną ku wszystkim członkom rodziny. Kobieta wie, że może liczyć na większe wsparcie w opiece nad dzieckiem (chętniej więc w przyszłości zdecyduje się na dziecko). Tata jest bardziej obecny w życiu dziecka, a dziecko lepiej się rozwija – ojcowie uczą otwartości i twórczego myślenia.

Niewiele zmieniła się natomiast sytuacja ojców walczących o prawo do opieki nad dziećmi (liczba ojców, którym przyznano opiekę wzrosła zaledwie o 1 punkt). Procent ojców, którym przyznano wspólną opiekę nad dziećmi wzrósł za to aż o 4 punkty.

Źródło: J. Ćwiek, Polski Ojciec wraca do domu, Rzeczpospolita, 28.06.2012

Warsztaty Wakacyjne - Lato w mieście

Lato w mieście w BIA Kids!

Zapraszamy wszystkie dzieci z terenu osiedla Eko Park (*  i nie tylko) na wyjątkowe i fascynujące warsztaty wakacyjne. Wprowadzą one dzieci  m.in. w świat sztuki, nauki, podróży pozwalając odkryć  drzemiące w dziecku możliwości i nieodkryty potencjał twórczy!

Zapewniamy zajęcia na cały okres wakacji, który podzieliliśmy na tygodniowe, tematyczne moduły. Wprowadziliśmy również podziały wiekowe grup, tak aby dzieci w każdym wieku mogły poczuć się swobodnie i miały zapewnione jak najlepsze warunki rozwoju swoich talentów.

Dla zainteresowanych istnieje możliwość skorzystania z pojedynczych dni warsztatowych – oczywiście jeśli tylko będą wolne miejsca.

Zapewniamy wszystkim dzieciom przyjazną i twórczą atmosferę, wszystkie niezbędne narzędzia i materiały.

Na zakończenie zajęć KAŻDE dziecko otrzyma dyplom uczestnictwa w zajęciach wakacyjnych z danego tematu.


Informacje i zapisy zgodnie z zamieszczonym terminarzem.

* Pierwszeństwo  przy zapisie uczestników mają dzieci z terenu osiedla Eko Park w Warszawie. W miarę wolnych miejsc przyjmowane będą zapisy dzieci spoza terenu naszego osiedla.

Zgłoszenia prosimy wysyłać na adres : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Wakacyjne Warsztaty


Rozmowa o Rodzicielstwie Bliskości

Rodzicielstwo to w dzisiejszych czasach nie lada wyzwanie. Świadomy rodzic ma dostęp, do różnego rodzaju warsztatów i literatury. Czy jednak istnieje gotowy przepis, zestaw metod by nawiązać z dzieckiem prawdziwie bliską relację? Nie do końca, jednak z pewnością warto wyrobić sobie własną filozofię, na temat tego, czym właściwie jest bliska więź i co się na nią składa.

Szerzej o powyższym zagadnieniu pisze Agnieszka Stein – psycholożka dziecięca, autorka pierwszej polskiej książki o rodzicielstwie bliskości „Dziecko z bliska”. Na początek zachęcamy do zapoznania się z artykułem będącym zapisem z rozmowy autorki z Moniką Szczepaniak.

Dodać dziecku wiary w siebie

Czy pewność siebie jest istotną cechą?
Każdy zapewne odpowie twierdząco na to pytanie. Ludzkie jest jednak uleganie pewnym automatyzmom w działaniu. Warto więc, przeanalizować swoje przekonania w tej kwestii oraz wynikające z nich zachowanie wobec dzieci.

Z artykułu Justyny Dąbrowskiej dowiemy się, co właściwie składa się na poczucie wartości oraz jak postępować z dzieckiem, by wyrosło, na otwartą i pewną siebie osobę. Zastosowanie wiedzy w praktyce, ułatwiają zastosowane w artykule, liczne przykłady.

Polecamy ten artykuł w serwisie edziecko.pl.

Jak mądrze rozmawiać z dzieckiem?

Odpowiedź na to pytanie można znaleźć w artykule Ewy Zielińskiej  „Rozmowa z dzieckiem”. Warto aby dorośli, a szczególnie rodzice wiedzieli jak dużą odpowiedzialnością jest odpowiadanie na liczne pytania ich pociech. Autorka pisze : „Odpowiedź dorosłego zazwyczaj kończy cykl myślenia dziecka i dlatego dzieci przyjmują odpowiedź dorosłego bezkrytycznie”.

Zadawaniu pytań sprzyja wspólne czytanie. Niezwykle istotne są rozmowy z dzieckiem w trakcie oglądania ilustracji i po przeczytaniu książki. Umiejętne postępowanie w tej sytuacji wspomoże rozwój pamięci wzrokowej dziecka, koncentrację, myślenie przyczynowo – skutkowe, a także umocni więź łączącą rodzica z dzieckiem.

Zapraszamy do zapoznania się z artykułem:

http://miastodzieci.pl/dla_rodzicow/70:/2120:rozmowa-z-dzieckiem


Wielojęzyczność u małych dzieci? - Naturalnie!

 

We współczesnym, globalnym i ciągle zmieniającym się świecie znajomość języków obcych staje się narzędziem niezbędnym. Wielu rodziców, pragnących zapewnić swoim dzieciom jak najlepszą przyszłość chce, aby oprócz ojczystego, posługiwały się biegle także innymi językami.

Pojawiają się jednak pełne niepokoju pytania kiedy i jak uczyć języków tzw. obcych. Słychać też głosy popularne, a nawet „eksperckie”, że wielojęzyczność może opóźniać rozwój dzieci, że jest zbyt dużym obciążeniem, lub że uniemożliwia perfekcyjne opanowanie języka ojczystego. Czy takie obawy są uzasadnione? Oddajmy głos naukowcom, a także rodzicom z osobistymi doświadczeniami.

 

Naukowcy o wielojęzyczności.

Prof. Ellen Bialystok z York University w Toronto nie tylko potwierdza zdolność dzieci do opanowania biegle kilku języków, ale stwierdza na podstawie swoich badań, że wielojęzyczność jest jedynym w swoim rodzaju stymulującym ćwiczeniem umysłowym, które wzmacnia umysł i poprawia jego pracę1. Suzanne Flynn z Massachusetts Institute of Technology oraz psycholingwiści z Uniwersytetu Harvarda wykazali, że wszystkie, nie tylko szczególnie utalentowane dzieci, mają niemal nieograniczoną zdolność do opanowania języków obcych (nawet kilkudziesięciu), bez szkody dla języka ojczystego2. Wyniki tych badań popiera też  Deborah D.K.Ruuskanen, profesor lingwistyki na Uniwersytecie Vaasa w Finlandii i matka trojga wielojęzycznych dzieci3. Brytyjscy naukowcy dodają, że wielojęzyczność dzieci w znacznym stopniu rozwija ich zdolności abstrakcyjnego myślenia4.

 

Unia Europejska o wielojęzyczności.

W 2005 roku UE opracowała komunikat przedstawiający strategię która ma na celu spopularyzowanie wielojęzyczności w społeczeństwie europejskim oraz promowanie w nim różnorodności językowej tak, aby zapewnić niezbędne warunki dla zdrowej, wielojęzycznej gospodarki – niezbędnego warunku przyszłego rozwoju naszego kontynentu5.

 

Rodzice o wielojęzyczności.

Warto też zapoznać się z doświadczeniami rodzin, które wychowały i wychowują  wielojęzyczne dzieci. Doświadczają one, że jest to nie tylko możliwe, ale też łatwe i stymulujące. Deanna Lyles i Inigo Gil są nieodmiennie zafascynowani obserwacją niezwykłej zdolności mózgu młodego człowieka do jednoczesnego przyswajania kilku języków obcych6. Inni rodzice dają wiele praktycznych rad, jak wychowywać wielojęzyczne dzieci7. Wspólnym wnioskiem rodziców, mocno popieranym przez specjalistów z amerykańskich uniwersytetów, jest „aby czynić to naturalnie, dbając o to, aby nauczanie języka było naturalnym składnikiem życia i przynosiło dziecku radość”8.

 

Dziecko rodzi się obywatelem świata. To nie jest slogan – to rzeczywistość. Naturalnie więc mówi wieloma językami.

 

 


 

 

  1. http://www.nytimes.com/2011/05/31/science/31conversation.html?_r=1
  2. http://www.wprost.pl/ar/72694/Niemi-poligloci/?I=1157
  3. http://linguistlist.org/ask-ling/biling.cfm#first
  4. http://www.pinezka.pl/byl-sobie-czlowiek-arch/2624-wielojezycznosc-fakty-i-mity
  5. http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/lifelong_learning/c11084_pl.htm
  6. http://www.bilingualreaders.com/your-baby-is-a-language-learning-machine/
  7. http://www.familienhandbuch.de/cms/Zweisprachigkeit_Elternbrief-polnisch.pdf

 

 

Gazeta Wyborcza o nas

Miło nam poinformować, że 4. kwietnia 2012 Gazeta Wyborcza opublikowała dwustronicowy artykuł dotyczący naszej jednostki. Redaktor Karolina Domagalska poświęciła czas, żeby nas odwiedzić i opisać wrażenia z tej wizyty. Dziękujemy.


Skrócona wersja artykułu pt. "Gimnastyka dla mózgu" (w wydaniu on-line - "Przedszkole dla geniuszy. Einstein patrzy na dzieci ze ściany") dostępna jest w internetowej edycji Wysokich Obcasów. Serdecznie polecamy!

Czy potrafimy stawiać granice dzieciom?

Ustalenie jednolitych zasad dla dziecka może być trudnym zadaniem. Dlaczego? – ponieważ pierwszym krok stanowi ustalenie takich samych granic dla siebie i innych członków rodziny. Wszyscy przecież wiemy, że dzieci im młodsze tym chętniej nas naśladują. Jaki więc może być skutek niewinnego klapsa? O tym i o innych konsekwencjach konsekwencji i jej braku pisze Natalia Długosz Bukojemska - psycholog, psychoterapeutka.

Zapraszamy do zapoznania się z artykułem: Czy potrafimy stawiać granice dzieciom w portalu mamazone.pl

MyVinci Preschool Biały Kamień:

Osiedle Eko Park, ul. Biały Kamień 7, 02 - 593 Warszawa, Polska
j.dycha@myvinci.edu.pl
(+48) 786-890-047

MyVinci School & Preschool Czerska:

ul. Czerska 14, 00 - 732 Warszawa
sekretariat@myvinci.edu.pl
(+48) 533-334-541

Jesteśmy niepubliczną placówką wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Biura Edukacji m.st. Warszawy pod numerem 117/PPN oraz 177/PPN.